Milyen nap is van?

Hát hiába "alszom magam ki " rendesen, azért csak zsibbadt vagyok - ezek a fényviszonyok nekem nem tesznek jót. Most is ez a masszív szürkeség van - s bár próbltam kérdezni itt a helyieket, hogy miért nincsenek emberek az utcán, miért nem gyalogolnak - nem értik a kérdést. Szerintem én nem vagyok jó helyen a városban, és máshol jönnek-mennek - de Szegeden reggel 7 után akármerre megyek, nyüzsi van - itt meg az autók nyüzsögnek. De semmi gond, ez is ehhez a világhoz tartozik.
Tegnap még elmentem a tengerészeti múzeumba, ami talán furcsán hangzik, de a vár egyik bástyájába van beépítve, egy komplett nagyon régi COG- vagyis kogge típusú fahajóval...
Megint rájöttem, hogy a tenger egy félelmetes nagyhatalom, amit nem veszünk komolyan :D Bezzeg a matrózok, meg a kapitányok... azok aztán igen. Sok interakítv elem volt a kiállításon, de igazából az tudja ezt értékelni, akit érdekel a hajózás, meg annak története.... :)
Ma hatodikosok óráján voltam bent, de összevonás volt, nem teljesen az, amire számítottam, egy "kistanár" srác is bent volt. A gyerekek Kahootoztak, de itt is lement pár perc a logisztikával - gondolom mivel hirtelen kellett a kahootot megcsinálni a csoportösszevonás miatt, a tanárnak futkároznia kellett először az IT-s emberhez, gondolom aztán a tabletekért, hogy tudjanak kahootozni. Itt a cíberbiztonság volt a fő téma, de minden paltformon, ellenőrző és tematikus kérdések is voltak. Volt tanári magyarázat, és összefoglalás is. Itt is elmagyarázzák órán a gyerekeknek - gondolom nálunk is:

A táblán lévő szöveg fordítása:
Biztonság, általánosságban
- Nem adok idegeneknek hozzáférést az eszközeimhez, beleértve a számítógépes hálózatot is.
- Nem hagyom a számítógépemet nyitva, őrizetlenül.
- Ha lehetséges, használok képernyőszűrőt.
- Még rövid távollét esetén is zárolom a számítógépet (Win+L).
- A kis, mozgó ujjak vagy akár háziállatok is nagyon gyorsan és akaratlanul sok kárt okozhatnak.
- Nem használok idegen fiókot, és nem engedem másoknak, hogy az enyémet használják.
- Nyilvános számítógépes hálózatokat használva odafigyelek arra, hogy mit csinálok.
- Nem osztom meg jelszavaimat, PIN-kódjaimat és felhasználóneveimet.


A gyerekek hasonlóan zsiványok, mint nálunk - és a tanár hasonlóan különbözően reagál vagy kezeli a zajt, vagy a rosszcsontokat. Arra jöttem rá, hogy az is igaz, hogy ha a gyerek a saját telóján használja pl a kahoot-ot, akkor itt is volt pár gyerek, aki "beleragadt": a kézmozdulatból ítélve gyorsan átpörgette az információkat az adott platformon, és nem figyelt az órán (de monjuk ők hatodikosok) - viszont az sem jó szerintem, hogy teljes telefonelzárás van, mert nem lehet így "spontán" egy kahootot nyomni... erre meg többen azt mondják, hogy dehát készüljön fel a tanár... de ha esetleg helyettesítés van? ?? Az idő - az a legnagyobb ellenségünk: 45 perc alatt kell megoldani a dolgokat...
Aztán az jutott eszembe, hogy lenne-e értelme egy sulis Kahoot-gyűjteménynek? Mappákban, tematizálva? Meg, hogy van-e még Learning apps előfizetésünk? Csupa technikai dolog, amit belső szakmai hálón kellene hirdetni.... Belső szakmai háló? Belső házaton közös használatú Mappa, ahogy Rácz Józsival terveztük? hmmm :) Azt gondolom, hogy az RJ-irány az nekünk jó lesz - sokkal átláthatóbbnak kell válnunk, "könnyebbelérésűek" leszünk - legalábbis én azt remélem.
Ennek a sulinak a belső hálózatán ugyanúgy nyilvánosak az iskola életének képei, mint nálunk - teljesen ugyanaz a koncepció. Szépen látszódnak az iskolai események, ünnepek - az egyensapkák, a rendezettség, az ünnep és a lelkesedés. Nagyon csinos sapkájuk van, amit a tanárok is hordanak ünnepeken, mert ők is büszkék arra, hogy itt dolgoznak.
Hozzá kell tenni, hogy Lennart szerint ebben a suliban a diákok támogatása, szabadsága sokkal nagyobb mint egy átlag észt suliba - de a jelek szerint működik. Gondolom elég nagy bátorság és tanári összetartás kell, hogy ezt megcsinálják.